Login

Hoe je jouw Blue Monday een stuk groener maakt

Vandaag is het Blue Monday, ook wel bekend als de meest deprimerende (werk)dag van het jaar. Maar is dat ook écht zo? Uit onze data kwam een andere conclusie naar voren.

Blue Monday
Deze dag is in 2005 in het leven geroepen door de Britse Psycholoog Cliff Arnall, gebaseerd op een formule om de meest deprimerende dag van het jaar uit te rekenen. De derde maandag van januari is uitgeroepen tot Blue Monday vanwege de druilerige, koude en donkere dagen die we na de feestdagen moeten doorkomen op weg naar de lente. Onze interne klok raakt daardoor ontregeld, met chronisch slaaptekort en een gebrek aan energie als gevolg.

Meest deprimerende dag van het jaar?
Uit onze data komt naar voren dat Blue Monday niét de meest deprimerende dag van het jaar is. Wél is een duidelijke trend te zien in de stijging van gevoelens van somberheid en neerslachtigheid in de herfst -en wintermaanden. In de zomermaanden zijn deze gevoelens het laagst. Ook de mate van zin hebben om dingen te doen is het laagst in de herfst- en wintermaanden en het hoogst in de zomermaanden.

Deze resultaten kunnen worden verklaard door de koude, donkere dagen die we een maand na de feestdagen moeten doorkomen op weg naar de lente. Onze interne klok raakt daardoor ontregeld, met chronisch slaaptekort en een gebrek aan energie als gevolg.

Hoe maak je jouw Blue Monday groener?
Je kunt een hoop dingen doen om je minder somber te voelen tijdens Blue Monday. Wij geven je drie tips!

  1. Doe mee aan de Persoonlijke Gezondheidscheck
    (gratis tijdens de e-healthweek van 21 t/m 26 januari)
    Door deel te nemen aan de Persoonlijke Gezondheidscheck, krijg je inzicht in je eigen gezondheid en weet je welke factoren een risico kunnen vormen. Gaat het goed? Dan krijgen verschillende gezondheidsfactoren de kleur groen. Is er een risico? Dan krijgt die factor de kleur oranje of rood. Door de adviezen die na afronding van de Check in je persoonlijke Gezondheidsrapport komen op te volgen, zorg je ervoor dat alle (oranje en roodgekleurde) risico’s worden weggenomen (groen). Ter ere van de e-healthweek stellen we onze vragenlijst gratis beschikbaar aan iedereen! Vragen over neerslachtigheid zitten ook in de vragenlijst. Zo kom je erachter hoe erg Blue Monday voor jou van toepassing is! Meedoen kan eenvoudig door op deze website op ‘start de check’ te klikken en je te registreren.
  2. Ga een rondje wandelen
    Door de korte dagen zijn we onderweg van- en naar werk in het donker. Door ’s middags even naar buiten te gaan, krijg je wat daglicht en frisse lucht mee. Daarnaast geeft een rondje wandelen je lichaam nieuwe energie doordat de bloedsomloop wordt gestimuleerd. Een fijne afwisseling tussen het werken door.
  3. Creëer rust in je hoofd door goed om te gaan met e-mails
    Beantwoord ze direct, verwijder ze of zet ze in een to-do-list. Zo blijft een binnengekomen e-mail niet rondspoken in je hoofd. Je creëert er rust mee. Multitasken leidt namelijk tot stress!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *